PDA

View Full Version : Otites

Marc
15-04-2006, 10:35 PM
Systematic literature review of modifiable risk factors for recurrent acute otitis media in childhood.

Lubianca Neto JF, Hemb L, Silva DB.

Hospital da Crianca Santo Antonio (HCSA), Porto Alegre, RS, Brazil, and Complexo Hospitalar Santa Casa de Porto Alegre (CHSCPA), Porto Alegre, RS, Brazil. jlubianc@terra.com.br.

OBJECTIVE: Review evidence about modifiable risk factors for recurrent acute otitis media. SOURCE OF DATA: MEDLINE with no language restriction, from January 1966 to July 2005, using descriptors "acute otitis media/risk factors". Two hundred and fifty-seven articles were obtained. These included randomized clinical trials, cohorts, case-control and cross-sectional studies that contained analyses of modifiable risk factors for the development of recurrent acute otitis media as the main objective and with samples of individuals up to the age of 18 years. Except when relevant, the following were excluded: non-systematic reviews, reports of cases, series of cases, and medical society guidelines. SUMMARY OF DATA: Nine risk factors linked to the host and eight linked to the environment were identified. Of the first group, allergy, craniofacial abnormalities, gastroesophageal reflux and the presence of adenoids were classified as modifiable. In the second category, upper airway infections, day care center attendance, presence of siblings/family size, passive smoking, breastfeeding and use of pacifiers were included. Afterwards, the risk factors were classified in accordance with levels of evidence. CONCLUSIONS: The risk factors established for recurrent acute otitis media and capable of being modified were the use of pacifiers and care in daycare centers. The probable risk factors were privation of mother's milk, presence of siblings, craniofacial abnormalities, passive smoking and presence of adenoids. No modifiable factor was classified as unlikely. Among those that need further study are allergy, gastroesophageal reflux and passive smoking during gestation.

PMID: 16614761 [PubMed - as supplied by publisher]

Marc
15-04-2006, 10:37 PM
The use of osteopathic manipulative treatment as adjuvant therapy in children with recurrent acute otitis media.

Mills MV, Henley CE, Barnes LL, Carreiro JE, Degenhardt BF.

Department of Pediatrics, Oklahoma State University Center for Health Sciences, Tulsa 74107, USA. mmiriam@osu-com.okstate.edu

OBJECTIVE: To study effects of osteopathic manipulative treatment as an adjuvant therapy to routine pediatric care in children with recurrent acute otitis media (AOM). STUDY DESIGN: Patients 6 months to 6 years old with 3 episodes of AOM in the previous 6 months, or 4 in the previous year, who were not already surgical candidates were placed randomly into 2 groups: one receiving routine pediatric care, the other receiving routine care plus osteopathic manipulative treatment. Both groups received an equal number of study encounters to monitor behavior and obtain tympanograms. Clinical status was monitored with review of pediatric records. The pediatrician was blinded to patient group and study outcomes, and the osteopathic physician was blinded to patient clinical course. MAIN OUTCOME MEASURES: We monitored frequency of episodes of AOM, antibiotic use, surgical interventions, various behaviors, and tympanometric and audiometric performance. RESULTS: A total of 57 patients, 25 intervention patients and 32 control patients, met criteria and completed the study. Adjusting for the baseline frequency before study entry, intervention patients had fewer episodes of AOM (mean group difference per month, -0.14 [95% confidence interval, -0.27 to 0.00]; P =.04), fewer surgical procedures (intervention patients, 1; control patients, 8; P =.03), and more mean surgery-free months (intervention patients, 6.00; control patients, 5.25; P =.01). Baseline and final tympanograms obtained by the audiologist showed an increased frequency of more normal tympanogram types in the intervention group, with an adjusted mean group difference of 0.55 (95% confidence interval, 0.08 to 1.02; P =.02). No adverse reactions were reported. CONCLUSIONS: The results of this study suggest a potential benefit of osteopathic manipulative treatment as adjuvant therapy in children with recurrent AOM; it may prevent or decrease surgical intervention or antibiotic overuse.

Publication Types:

* Clinical Trial
* Multicenter Study
* Randomized Controlled Trial

PMID: 12963590 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Marc
15-04-2006, 10:44 PM
Ostéopathie et prévention des otites moyennes aiguës récidivantes
Par Martine François (Service ORL, Hôpital Robert Debré, Paris)
http://www.medecin-osteopathe.org/articles%202012/otite.html

Marc
15-04-2006, 11:21 PM
Galbreath technique: a manipulative treatment for otitis media revisited.

Pratt-Harrington D.

Ohio University College of Osteopathic Medicine, Athens, USA.

Otitis media is a common disorder that results in numerous visits to the physician each year. Antimicrobials, antihistamines, steroids, and surgery have all been used to treat otitis media; however, the literature makes little mention of osteopathic manipulative treatment in this regard. This article describes a technique that was first described in 1929 by William Otis Galbreath, DO. By simple mandibular manipulation, the eustachian tube is made to open and close in a "pumping action" that allows the ear to drain accumulated fluid more effectively. Physicians can easily teach this procedure to parents for use at home.

Publication Types:

* Case Reports
* Review

PMID: 11105452 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Galbreath technique:
http://www.jaoa.org/cgi/reprint/100/10/635

Marc
15-04-2006, 11:47 PM
http://www.princetonchiropractic.com/eardiagram.jpg
http://www.princetonchiropractic.com/salpingodiagram.jpg

Les techniques ostéopathiques permettent elles de jouer sur ces structures?

Kharma44
19-10-2008, 11:13 PM
J'ai lu récemment ces abstacts.

Je doute qu'en à moi qu'il soit possible de vraiment influencer ces structures par du traitement crânial. Peut-être la manoeuvre de Galbreath a un effet très temporaire de pompage.

Les effets positifs rapportés ne semblent pas être répendus dans la littérature scientifique et les otites sont assez fluctuantes et disparraissent parfois comme elles sont arrivées sans médication alors c'est assez difficile de valider l'efficacité sur les otites de traitements ostéopathiques dont l'essence même de leur logique mécanique s'est elle même avérée peu valide.

N'empêche que les antibio ne sont guère plus efficaces !

Et les tubes demandent parfois à être remplacés car ils se bouchent. De plus, leur usage répété laisse une cicatrice qui peut potentiellement diminué légèrement l'ouie.

A systematic review of craniosacral therapy: biological plausibility, assessment reliability and clinical effectiveness.

Green C (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=Search&Term=%22Green%20C%22%5BAuthor%5D&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPane l.Pubmed_RVAbstractPlus), Martin CW (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=Search&Term=%22Martin%20CW%22%5BAuthor%5D&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPane l.Pubmed_RVAbstractPlus), Bassett K (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=Search&Term=%22Bassett%20K%22%5BAuthor%5D&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPane l.Pubmed_RVAbstractPlus), Kazanjian A (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=Search&Term=%22Kazanjian%20A%22%5BAuthor%5D&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPane l.Pubmed_RVAbstractPlus).
BC Office of Health Technology Assessment, University of British Columbia, Vancouver, Canada.
OBJECTIVES: The objective of this research was to review critically the scientific basis of craniosacral therapy as a therapeutic intervention. DESIGN: A systematic search for and critical appraisal of research on craniosacral therapy was conducted. Medline, Embase, Healthstar, Mantis, Allied and Alternative Medicine, Scisearch and Biosis were searched from their start date to February 1999. MAIN OUTCOME MEASURES: A three-dimensional evaluative framework with related appraisal criteria: (A) craniosacral interventions and health outcomes; (B) validity of craniosacral assessment; and (C) pathophysiology of the craniosacral system. RESULTS: The available research on craniosacral treatment effectiveness constitutes low-grade evidence conducted using inadequate research protocols. One study reported negative side effects in outpatients with traumatic brain injury. Low inter-rater reliability ratings were found. CONCLUSIONS: This systematic review and critical appraisal found insufficient evidence to support craniosacral therapy. Research methods that could conclusively evaluate effectiveness have not been applied to date.

Craniosacral therapy: the effects of cranial manipulation on intracranial pressure and cranial bone movement.

Downey PA (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=Search&Term=%22Downey%20PA%22%5BAuthor%5D&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPane l.Pubmed_RVAbstractPlus), Barbano T (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=Search&Term=%22Barbano%20T%22%5BAuthor%5D&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPane l.Pubmed_RVAbstractPlus), Kapur-Wadhwa R (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=Search&Term=%22Kapur-Wadhwa%20R%22%5BAuthor%5D&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPane l.Pubmed_RVAbstractPlus), Sciote JJ (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=Search&Term=%22Sciote%20JJ%22%5BAuthor%5D&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPane l.Pubmed_RVAbstractPlus), Siegel MI (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=Search&Term=%22Siegel%20MI%22%5BAuthor%5D&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPane l.Pubmed_RVAbstractPlus), Mooney MP (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=Search&Term=%22Mooney%20MP%22%5BAuthor%5D&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPane l.Pubmed_RVAbstractPlus).
Physical Therapy Program, Chatham College, Woodland Rd, Pittsburgh, PA 15232, USA. downey@chatham.edu
STUDY DESIGN: Quasi-experimental design. OBJECTIVES: To determine if physical manipulation of the cranial vault sutures will result in changes of the intracranial pressure (ICP) along with movement at the coronal suture. BACKGROUND: Craniosacral therapy is used to treat conditions ranging from headache pain to developmental disabilities. However, the biological premise for this technique has been theorized but not substantiated in the literature. METHODS: Thirteen adult New Zealand white rabbits (oryctolagus cuniculus) were anesthetized and microplates were attached on either side of the coronal suture. Epidural ICP measurements were made using a NeuroMonitor transducer. Distractive loads of 5, 10, 15, and 20 g (simulating a craniosacral frontal lift technique) were applied sequentially across the coronal suture. Baseline and distraction radiographs and ICP were obtained. One animal underwent additional distractive loads between 100 and 10,000 g. Plate separation was measured using a digital caliper from the radiographs. Two-way analysis of variance was used to assess significant differences in ICP and suture movement. RESULTS: No significant differences were noted between baseline and distraction suture separation (F = 0.045; P>.05) and between baseline and distraction ICP (F = 0.279; P>.05) at any load. In the single animal that underwent additional distractive forces, movement across the coronal suture was not seen until the 500-g force, which produced 0.30 mm of separation but no corresponding ICP changes. CONCLUSION: Low loads of force, similar to those used clinically when performing a craniosacral frontal lift technique, resulted in no significant changes in coronal suture movement or ICP in rabbits. These results suggest that a different biological basis for craniosacral therapy should be explored.

Frédéric

Marc
20-10-2008, 09:14 AM
Bonjour Frédéric,
tu réponds mobilité des os crâniens alors que le sujet ici, ce sont les trompes d'Eustache ainsi que les muscles moteurs du dispositif d'ouverture/fermeture.
Ces structures sont exo-crâniennes. C'est à ce titre que je posais la question de savoir si nous pouvions avoir une action:
- sur la mécanique par l'intermédiaire des muscles
- sur la fermeture cause d'otites par l'intermédiaire du système d'innervation (emprisonnements).

Kharma44
20-10-2008, 06:13 PM
Je sais,

C'est seulement parce que je lisais des articles de Magoun (je crois que c'est lui, pas sur) qui disais que le mvt restreint de rotation externe du temporal jouait un rôle et qu'il suggérait fortement de travailler la rot ext du temporal dans les otites.

Tu demandais simplement si les techniques ostéopathique peuvent influencer ces structures. Je répond simplement que la mobilisation des os du crâne ne peut le faire selon moi. Si l'on croit qu'un problème d'innervation de la trompe est en question, si il y a des méthodes pour agir sur ces nerfs crâniens autre que part la thérapie crânienne je ne les connais pas, je suis physio et je connais le crânien mais pas toutes les techniques ostéopathiques.

C'est aussi pour cela que je disais que la manoeuvre de Galbreath serait possiblement efficace par l'effet sur la vascularisation et du pompage musculaire/vasculaire.

pht3k
21-10-2008, 04:33 AM
yop!

je vous envoie ici (http://www.somasimple.com/forums/showpost.php?p=46794&postcount=61)

et par ailleurs dans ce meme thread il est question des effets des mobs craniennes. selon une etude, il y aurait des mouvements des structures intracraniennes lors des mobs craniennes mais l'etude n'a pas ete reproduite pour voir la validité des resultats, et il faudrait s'assurer qu'il ne s'agisse pas de mouvements 'normaux' qui seraient present aussi chez une personne n'ayant pas recu de techniques craniennes.
pour ceux qui doutent des mobs craniennes (et avec cause) pourquoi ne pas envisager un effet via le derme et ses terminaisons nerveuses... dnm cranien...
bon menfin
a+

Kharma44
21-10-2008, 04:47 AM
pour ceux qui doutent des mobs craniennes (et avec cause) pourquoi ne pas envisager un effet via le derme et ses terminaisons nerveuses... dnm cranien...

je vote pour ça :clap1:

Ce qui rend toute les techniques super-étranges de crânien plutôt caduqes, on pourrait juste mobiliser la peau sans égard aux «lésions» osseuses

Exit le SS pivot release avec la main dans la bouche:clap2:

Désolé pour le sarcasme, il faut quand même reconnaître que chez les enfants, la logique du crânien tient un peu plus la route considérant la non ossification des sutures. N'empêche que je ne suis pas vraiment preneur. Ce qui ne m'empêche pas d'en faire à l'occasion. Ça relaxe certain type de patients.

Marc
21-10-2008, 09:17 AM
Dites les gars, ces idées là ont été débattues ici:
Ostéopathie Crâniene (http://www.somasimple.com/forums/forumdisplay.php?f=97)

bernard
21-10-2008, 09:26 AM
Non là => :angel:
Ostéopathie Crâniene (http://www.somasimple.com/forums/showthread.php?t=1990)

Marc
21-10-2008, 11:44 AM
Oui! C'est ça :p

Mary C
21-10-2008, 02:24 PM
Prenons en consideration la chaine suivante:

tube eustache ->salpingopharyngeus->pharynx->esophage->diaphragme->colonne lombaire et rebord inf grille costale->et tous leaurs connections

Chez l'enfant, la tube est horizontale, chez l'adulte, en bias.
L'enfant est place en décubitus, le fesses au mur et les jambes allongées sur le mur (but=rectitude du rachis,) la tête tournée pour verticaliser la tube. Expirations lentes pour tirer l'insertion de l'esophage. Et les parents peuvent s'occuper de leurs enfants eux-mêmes.

L'adulte est assis, dossier incliné, tête appuyé pout encourager rectitude du rachis, incliné pour verticaliser la tube. Les expirations combiné avec mobilisation lat du hyoide et voila drainage du tube eustache.

Ca marche pour moi.
Un autre anecdote.

Kharma44
22-10-2008, 12:58 AM
tube eustache ->salpingopharyngeus->pharynx->esophage->diaphragme->colonne lombaire et rebord inf grille costale->et tous leaurs connectionsC'est à priori une proposition intéressante, tout comme celles derrières la thérapie manuelle conventionnelle-qui ne cesse de se faire malmener

C'est dire que n'importe qu'elle logique peut s'avérer bonne ou mauvaise lorsqu'elle emprunte le vénérable chemin des études cliniques:p...

Certaines techniques d'osteo sont souvent basée sur des logiques d'anatomie appliquée souvent un peu tirées par les cheveux (sans jeu de mots ici) je trouve. Par contre, on peut en dire autant de bien de concepts de thérapie manuelle de physio.

Frédéric

Marc
22-10-2008, 08:50 AM
"Physiologie et physiopathologie de la fonction d'ouverture de la trompe auditive : Apports de la tubomanométrie® - 2e partie = Physiology and physiopathology of the eustachian tube opening function: Interest of tubomanometry" (http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=13454093)

"intervention d'un mécanisme réflexe à l'origine de l'ouverture tubaire active"

Si le mécanisme d'ouverture est ACTIF, comment imaginer que les techniques proposées par Mary C puissent être efficaces?

Ma question reste donc entière: pourquoi ce mécanisme ne fonctionne t'il pas lors de l'otite (inflammation, oedème, système nerveux ???) et comment provoquer ce réflexe?

Kharma44
22-10-2008, 06:49 PM
Moi, j'aurais tendance à penser que l'accumulation d'exudat inflammatoire fait une pression sur la trompe et en réduit la lumière (le diamètre) au point où le liquide ne peut s'écouler vers le nez tout simplement parcequ'il y a une congestion et qu'en plus, le tube est horizontal (chez les enfant de moins de 7ans). Une technique équipressive sera donc peu efficace car son fonctionnement repose sur le fait que pour équilibrer la pression, l'air doit pouvoir circuler dans la trompe, hors l'orifice d'entrée dans l'oreille interne doit être ouvert pour cela mais dans le cas d'une otite, il est surement bouché.

À mon avis, la seule chose qui peut apporter un certain soulagement, c'est : 1-anti-inflammatoire 2-quelconque méthode mécanique qui aide au drainage de la trompe. je crois que la méthode qui fonctionne le mieux est de mâcher de la gomme.

Quand j'étais jeune, j'ai fait ÉNORMÉMENT d'otites, j'ai eu des tubes à 4 reprise, 2 fois entre 3 et 6 ans et 2 fois à l'adolescence. De plus, mon tympan s'est déchiré spontanément à plrs reprise.

C'est très anecdotique, encore une fois, mais ce qui m'aidait le plus pour la douleur, c'était de mâcher de la gomme (ça s'approche bcp de la technique de Galbreath, en bcp plus répétitif).

Et puis sans raison, un jour j'ai complètement arrêté d'en faire, Jamais fait depuis que je suis adulte. Définitivement, cela a avoir avec un changement morphologique relié à la croissance. C'est pourquoi je pense que la majorité des anectodes de patient qui n'ont plus jamais fait d'otite suite à des traitement d'ostéo ou de tubes, n'ont plus refait d'otite à cause de la croissance et non à cause du traitement.

Pour ce qui est des tubes, je crois que au delà de la fonction équipressive, il y a celle de l'écoulement naturel des sécrétions dans l'oreille externe et donc moins de pression sur le tympan.

Finalement, la réponse à ta question Marc : possiblement que par un effet (très limité) mécanique quelconque de pompage sur la trompe on peut légèrement atténuer les symptômes de l'otite mais selon moi, ce ne sera qu'un soulagement temporaire et l'otite va revenir.

Dernière chose, au sujet de l'efficacité des traitements d'ostéo sur les otites : souvent on rapporte que les enfant vont mieux, moins de fièvre moins de plaintes de douleur suite à l'ostéo... Ma fille fait aussi bcp d'otite (merveilleuse hérédité) et je peux te dire que ni la fièvre, ni les plaintes de douleurs, ni même le comportement ne sont de bon indicateur d'amélioration de l'otite. Il n'y a parfois aucun S/S et lorsque l'on va chez l'ORL, il regarde dans son oreille et nous dit qu'elle a encore une otite. Il ne lui prescrit pas d'antibio, seulement du advil et moi je lui fait mâcher de la gomme !!!!! Jusqu'à présent, les tubes sont peu efficaces car ils se bouchent (ré-chx en novembre)

Frédéric

Marc
23-10-2008, 09:13 AM
Dernière chose, au sujet de l'efficacité des traitements d'ostéo sur les otites : souvent on rapporte que les enfant vont mieux, moins de fièvre moins de plaintes de douleur suite à l'ostéo... Ma fille fait aussi bcp d'otite (merveilleuse hérédité) et je peux te dire que ni la fièvre, ni les plaintes de douleurs, ni même le comportement ne sont de bon indicateur d'amélioration de l'otite. Il n'y a parfois aucun S/S et lorsque l'on va chez l'ORL, il regarde dans son oreille et nous dit qu'elle a encore une otite.
Frédéric
Certainement, mais en ce qui concerne les anecdotes, je peux te citer le cas d'un jeune de mon club de Canoe-kayak qui faisait systématiquement une otite quand il tombait à l'eau, d'où une navigation très prudente.
Une seule séance d'ostéopathie, et plus aucun problème, alors qu'il s'est mis au free-style
http://i.pbase.com/t3/09/515909/4/89765370.9VbbK8nz.jpg

Kharma44
23-10-2008, 06:30 PM
Marc, quel était sont «problème» en terme ostéopathique ?

Qu'est-ce qui a été fait en traitement ?

Peut-on vraiment changer la mécanique ou le comportement du SNC en une scéance ?

Est-ce donc vraiment réaliste de penser que la logique de l'efficacité de ce traitement provient de l'explication anatomique-pathomécanique ou autre du Diag. de l'ostéo où plutôt d'une des raisons bio-psycho sociales de pourquoi un traitement inerte fonctionne ?

Moi, j'espère que oui on peut affecter le corps si drastiquement autrement que par l'effet placebo. Seulement je demeure sceptique. Mais je ne cherche qu'à être convaincu.

http://www.sram.org/0302/bias.html

Marc
23-10-2008, 08:57 PM
1: J Am Osteopath Assoc. (javascript:AL_get(this,%20'jour',%20'J%20Am%20Osteopath%20Assoc.');) 2008 May;108(5):260-3.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/corehtml/query/egifs/http:--highwire.stanford.edu-icons-externalservices-pubmed-standard-jaoa_full_free.gif (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/utils/fref.fcgi?PrId=3051&itool=AbstractPlus-def&uid=18519836&db=pubmed&url=http://www.jaoa.org/cgi/pmidlookup?view=long&pmid=18519836) Links (javascript:PopUpMenu2_Set(Menu18519836);)
Modified Muncie technique: osteopathic manipulation for eustachian tube dysfunction and illustrative report of case.

Channell MK (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=Search&Term=%22Channell%20MK%22%5BAuthor%5D&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPane l.Pubmed_RVAbstractPlus).
Department of Osteopathic Manipulative Medicine, University of Medicine and Dentistry of New Jersey-School of Osteopathic Medicine, 42 E Laurel Rd, UDP Suite 1700, Stratford, NJ 08084-1354, USA. queenmillicent@hotmail.com
In eustachian tube dysfunction, the eustachian tube fails to open sufficiently, resulting in a difference between the air pressure inside and outside the middle ear. This condition can cause pain and hearing loss and may lead to barotitis media, otitis media, tinnitus, and vertigo. Although several treatment options are available, from antibiotics to surgery, little documentation of osteopathic manipulative techniques exists. The current report discusses various treatment options, including the modified Muncie technique-a type of myofascial release administered inside the patient's mouth-for patients with eustachian tube dysfunction and its symptoms. An illustrative case of a 37-year-old woman who complained of intermittent vertigo and who was treated with this technique is included.
PMID: 18519836 [PubMed - indexed for MEDLINE]